باران زهی بادینی

معرفی قوم بزرگ باران زهی بادینی همراه با شجره

باران زهی بادینی

معرفی قوم بزرگ باران زهی بادینی همراه با شجره

زنده یاد جناب سردار رسول خان باران زهی (بادینی رِند) فرزند زنده یادجناب سردار افغان خان باران زهی (بادینی رِند) در سال ۱۲۸۴ بدنیا آمد. بعد از مسمومیت و فوت پدرشان جناب سردار افغان خان به وسیله سَم در یک مهمانی برنامه ریزی شده از سوی برخی از آقایان،جانشین پدرشان شدند. 

در زمان اجرایی شدن فرمان اراضی خالصه دولت در دوره اول پهلوی،قسمت های اعظمی از اراضی زنده یاد سردار رسول خان بوسیله ی برخی از آقایان مطرح آن زمان به خالصه دولت تبدیل شد. 

بعد از فرمان کشف حجاب رضاشاه پهلوی مقابله به مثل کرد در مقابل ماموران پهلوی و سرانجام بمدت ۵سال راهی افغانستان شدند که زنده یاد مَلِک محمد علی خان کیانی بوسیله ی امان نامه ای که شاهنشاه داده بودند به سردار رسول خان،ایشان را به سیستان بازگرداندند.

زنده یاد سردار رسول خان باران زهی با بزرگان برخی طوایف از جمله: زنده یاد جناب مَلِک محمد علی خان کیانی (خانملک)،زنده یاد جناب سردار محمد رضا خان پردلی،زنده یاد جناب سردار محمد شریف خان خمر،زنده یاد جناب سردار حسین خان سنجرانی.زنده یاد جناب علیخان شیرعلی خان سنجرانی و... مراوده و رفاقت داشتند که بعدها مواصلت هایی هم انجام شد با برخی طوایف ذکر شده.

ایشان در زمان حیاتش  برای قوم خودش از هیچ خدمتی دریغ نکرد و بغیر اینکه سرداری قوم خودش را بعهده داشت، یکی از بزرگان مطرح طایفه سارانی شناخته میشد و مهمترین مجالس ریش سفیدی طایفه سارانی را هم به انجام رساند.بعد از اینکه زنده یاد جناب سردار محمد شریف خان سارانی مال و ثروتش را از دست داد و از طرف نزدیکانش طرد شده بود، سردار رسول خان باران زهی که داماد ایشان هم بود از ایشان تا آخرین لحظه وفات نگهداری کردند (به مدت ۲۰سال)،البته این رابطه پدر و فرزندی بود و بدون کوچکترین چشم داشتی به مال و املاک زنده یاد سردار محمد شریف خان سارانی از ایشان مراقبت کردند.در زمان قدیم چون شناسنامه ای موجود نبود افراد را بنام پدر میشناختند و با آمدن شناسنامه باز هم شناخت افراد از روی نام پدرانشان امکان پذیر بود و به همین دلیل هم جناب سردار رسول خان باران زهی را بنام پدرشان جناب سردار افغان خان باران زهی میشناختند و نوعی تخلص شده بود.

زنده یاد سردار رسول خان باران زهی در زمستان ۱۳۵۶ در روستای رسول خان افغان خان،از منطقه میانکنگی دیده از جهان فرو بست و در آرامگاه ابدی مارگان آرام گرفت.

فرزندان زنده یاد سردار رسول خان باران زهی: مرحوم علی خان.مرحوم محمدعلی خان.مرحوم عبدالصمدخان.جناب سعیدخان هم اکنون جانشین پدرشان هستند.جناب آقای جلال.جناب آقای محمد نبی.جناب آقای دوست محمد.

  • ۹۸/۰۲/۲۰
  • باران